Detoxen: Wat is het?

//, Populair/Detoxen: Wat is het?

Detoxen: Wat is het?

Je hebt er vast weleens mensen over horen praten: detoxen. Detoxen, of ontgiften, is op dit moment helemaal in. Steeds meer mensen wagen zich eraan. De bedoeling van een kuur is dat je alle gifstoffen uit je lichaam weghaalt, en jezelf zo helemaal reinigt vanbinnen. Hierdoor krijg je een goed gevoel, voel je je fit, en krijg je weer meer energie. Maar hoe detox je nou precies, wat levert het op, en wat zijn de voor- en nadelen?

Waarom zou je gaan detoxen?

Je lichaam wordt elke dag blootgesteld aan allerlei soorten gifstoffen van buitenaf, die vervolgens binnendringen. Denk bijvoorbeeld aan uitlaatgassen en gifstoffen in de lucht, gassen uit spuitbussen en lichaamsvreemde cosmetica, maar ook aan ingrediënten in je dagelijkse voeding. Transvetten, bestrijdingsmiddelen, geraffineerde suikers, noem het maar op.

Detoxen

Je lichaam krijgt deze stoffen elke dag te verduren. Ze worden opgenomen in je bloed, en moeten vervolgens worden gereinigd door je lever en je nieren. Deze organen kunnen ervoor zorgen dat het gif wordt omgezet in nuttige stoffen. Of ze zorgen ervoor dat de stoffen worden uitgescheiden zodat je er geen last meer van hebt.

Maar wanneer je een tijd lang slecht hebt gegeten en gedronken, zoals tijdens een vakantie met veel lekkernijen en alcohol, of wanneer je een tijd lang bent blootgesteld aan schadelijke gassen, moeten je organen overuren draaien om deze stoffen allemaal te kunnen verwerken. Soms kunnen ze de hoeveelheid niet meer aan. Waardoor de stoffen worden opgeslagen in je organen en je vetweefsel.

Dit zorgt ervoor dat je je minder lekker gaat voelen. Je kunt dan bijvoorbeeld last krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid, darmproblemen en uitslag op je huid.

Na zo’n periode kun je met een detox-kuur je lichaam als het ware ‘resetten’. Je spoelt de gifstoffen uit je lichaam met behulp van bepaalde voeding, en je geeft je lichaam hiermee de kans om zich te herstellen. Zo wordt je immuunsysteem verbeterd en krijg je minder last van ontstekingen. Je hebt weer helemaal een fit en fris gevoel.

Daarnaast kan een detox-periode ook nog zorgen voor positieve effecten op je gewicht: door je goede en bewuste voeding tijdens de kuur kun je wat kilo’s gaan verliezen!

Hoe detox je?

Er zijn heel veel verschillende manieren om te detoxen. Allemaal gebaseerd op twee basisprincipes: Ervoor zorgen dat er geen nieuwe gifstoffen in je lichaam terechtkomen, en je lichaam helpen om de gifstoffen af te breken en uit te scheiden. Door bijvoorbeeld extra veel vitaminen en mineralen in te nemen.

Bij elke detox is het van belang dat je gedurende de hele kuur zo min mogelijk giftige stoffen binnenkrijgt. Probeer dus om zo min mogelijk alcohol, tabak, koffie, geraffineerde suikers en verzadigde vetten binnen te krijgen. Daarnaast kun je bij het schoonmaken en het verzorgen van je lichaam het best gebruik maken van natuurlijke producten, in plaats van chemische producten.

Verder is het goed om stressvolle situaties zo veel mogelijk te mijden tijdens een detox. Bij stress komen namelijk hormonen vrij in je lichaam die gifstoffen creëren of ervoor kunnen zorgen dat de stoffen minder goed verwerkt worden. Een goede manier om je stresslevel te verlagen is het beoefenen van yoga of meditatie.

Detox-kuren kunnen een paar dagen duren, maar ook een maand. Vaak drinkt men hierin voornamelijk sappen en smoothies, maar ook met behulp van veel groenten, soepen en salades kun je je lichaam weer goed in balans brengen. Sommige mensen vullen het detox-dieet aan met een extra darmspoeling. We zullen enkele gangbare ontgiftingsmethodes toelichten:

Direct starten met een Detox dieet? Start met de populairste van dit moment >>

Detoxen

Smoothies en sappen

Een veel voorkomende manier van detoxen is in de vorm van sappen en smoothies. Bij het drinken hiervan krijg je veel gezonde voedingsstoffen binnen, en daarnaast drink je ook voldoende vocht op een dag, wat positief werkt voor het reinigen van je lichaam.

Je maakt je sappen en smoothies door een mengsel aan groenten en fruit naar keuze fijn te malen tot een vloeibare substantie, die je vervolgens gemakkelijk op kunt drinken. In sappen zitten geen vezels, in smoothies krijg je deze wel binnen. Wanneer je een kuur volgt met sappen zonder vezels, is het aan te raden om deze niet langer dan een paar dagen te volgen.

Een kuur met smoothies kun je wat langer volhouden, omdat je hierbij meer vezels binnenkrijgt. Beide manieren zijn echter mogelijk voor een detox-kuur. Het is belangrijk om veel te variëren met de groenten bij het maken van je smoothies, zodat je niet elke dag dezelfde voedingsstoffen binnenkrijgt. Er zijn echter een aantal groenten die je door hun eigenschappen extra goed kunnen helpen bij het detoxen. Denk bijvoorbeeld aan asperges, spinazie, broccoli, boerenkool, zwarte kool, groene kool, peterselie, bimi en postelein.

Deze groenten bevatten het stofje chlorofyl, die ervoor zorgen dat je immuunsysteem wordt versterkt, je huid en je nieren worden gereinigd en de samenstelling van je bloed wordt verbeterd. Je kunt je groene smoothies aanvullen met andere producten om er wat meer smaak aan te geven. Bananen en bosvruchten zijn bijvoorbeeld veelgebruikte stukken fruit in een smoothie.

Overdrijf echter niet met de hoeveelheden fruit, want hierin zit ook een flinke hoeveelheid suikers. Daarnaast kun je ook avocado en kokosolie aan je smoothies toevoegen om ze romiger te maken, en eventueel kaneel, noten en zaden.

Salades en soepen

Je hoeft je groenten natuurlijk niet per se alleen maar in smoothies te verwerken: ook wanneer je er soepen en salades van maakt zullen ze je lichaam goed in balans kunnen brengen. In soepen kun je in principe alle groenten fijn pureren tot een lekker maaltje. Je kunt er ook nog wat zoete aardappel aan toevoegen, om de soep een zachte en fijne smaak te geven. Ook in salades kun je lekker afwisselen met verschillende soorten groenten. Ook kun je hier nog wat fruit, noten en zaden aan toevoegen.

Overige tips voor bij het detoxen

Het gebruik van sappen, smoothies, salades en soepen en het vermijden van toxische producten helpt al heel erg bij het reinigen van je lichaam, maar hier zijn nog veelgebruikte toevoegingen op die je lichaam nog beter helpen in balans te komen. Hier zijn enkele tips voor bij het detoxen:

  • Drink ’s ochtends bij het opstaan een glas lauwwarm water met citroen. Dit geeft je vitamine C, zuivert je huid, reinigt de lever en zorgt er bovendien voor dat je stoelgang wordt verbeterd. Wacht na het drinken van dit glas water wel even een halfuurtje voordat je gaat ontbijten, zodat de citroen zijn werk kan doen.
  • Drink veel kruidenthee en groene thee. Er zijn allerlei soorten thee verkrijgbaar die bepaalde ontgiftende kruiden bevatten. Zorg er wel voor dat je genoeg varieert in theesoorten, zodat je niet steeds dezelfde stoffen binnenkrijgt.
  • Wissel warm en koud douchen af, voor een goede reiniging van je huid. Je kunt hiervoor ook naar de sauna gaan, dit geeft hetzelfde effect.
  • Door je huid te boenen met een droge, harde borstel, kun je de ontgiftiging van je huid stimuleren. Zo verwijder je opgehoopte afvalstoffen en dode cellen, en stimuleer je de productie van nieuwe cellen en de bloedsomloop.
  • Beoefen yoga en let gedurende de dag op een diepe, regelmatige ademhaling.
  • Doe het rustig aan tijdens je kuur en slaap veel, om je lichaam extra veel rust te geven.
  • Neem elke dag een beetje chlorella, een poeder dat je helpt om zware metalen uit je lichaam te krijgen. Je kunt dit mengen door smoothies of salades, maar je kunt het ook in de vorm van een tablet innemen. Er zijn ook allerlei andere voedingssupplementen die je kunnen helpen bij de detox, zoals spirulina, magnesium, vitamine D en vitamine B12.

Voordelen van detoxen

Je weet nu dat een detox je lichaam weer in balans brengt, en je helpt om de gifstoffen goed te verwerken en uit te scheiden.
Maar er zijn nog meer voordelen van een ontgiftingskuur. Een aantal van deze voordelen zijn als volgt:

  • Je krijgt meer energie. Je lichaam hoeft niet meer alleen bezig te zijn met het verwijderen van afval, en kan zich op andere dingen gaan richten. Hierdoor houd je meer energie over en voel je je fit.
  • Je voelt je mentaal beter. Gifstoffen in je lichaam kunnen namelijk ook je hersenen beïnvloeden, waardoor je je moe kan voelen en je niet goed kunt concentreren. Wanneer de afvalstoffen uit je lichaam zijn, zullen deze problemen geleidelijk verdwijnen.
  • Je krijgt een mooiere huid. Bij een teveel aan toxinen in het lichaam, kunnen deze uiteindelijk via de huid worden afgescheiden. Hierdoor kunnen puistjes, mee-eters en andere huidaandoeningen ontstaan. Door je lichaam te ontgiften, zullen deze problemen verdwijnen en zal je huid weer gaan stralen.
  • Je verandert je levensstijl. Doordat je merkt dat je je na een detox een stuk beter voelt, let men na een kuur vaak beter op de gezondheid. Het voedingspatroon zal worden verbeterd, evenals de levensstijl.
  • Gewichtsverlies. Doordat je bewust bezig bent met gezond eten en je lichaam reinigen, zal je ook een paar kilo’s kunnen afvallen. Houd er hierbij wel rekening mee dat een detox niet bedoeld is om gewicht te verliezen, dus wanneer je stopt, kunnen de kilo’s er zo weer bij aan komen. Doordat je meer energie hebt door de detox en je levensstijl verandert, kan de kuur je echter wel motivatie geven om verder te gaan met het verliezen van gewicht. De detox kan dus een goede basis vormen voor het afvallen.

Nadelen van het detoxen

Hoewel de voordelen van het detoxen natuurlijk erg goed klinken, kunnen er, vooral bij mensen die er voor het eerst mee beginnen, ook nadelen aan zitten. Deze zijn als volgt:

  • De kuur kan moeilijk zijn om vol te houden. Vooral als je alleen op sappen probeert te leven, kan het lastig zijn om niet tussendoor te gaan snacken. Daarnaast kunnen mensen na het dieet juist weer heel veel ongezond voedsel in één keer gaan eten, omdat ze het gevoel hebben dat ze het verdiend hebben. Dit heeft natuurlijk een averechtse werking.
  • Met een sappendieet kun je tijdelijk last krijgen van verlaagde energie. Dit gebeurt wanneer je niet genoeg calorieën en voedingsstoffen binnenkrijgt, waarop je lichaam energie uit je spieren en vet gaat halen. Daardoor kan je je slap en moe gaan voelen. Bovendien krijg je met een vloeibaar dieet weinig eiwitten binnen, die je kunnen helpen bij de opbouw van je spieren.
  • Sommige detox-diëten kunnen voor bijwerkingen zorgen, zoals misselijkheid, duizeligheid en hoofdpijn. Het is daarom bij elke detox-kuur belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert, en je gewoonten aanpast naar wat het nodig heeft.
  • Het gewichtsverlies is tijdelijk. Bij de voordelen is al genoemd dat je door een detox-kuur gewicht kunt gaan verliezen. Maar dit betekent niet dat het een goed dieet is voor als je graag wilt afvallen. Het gewicht dat je verliest is grotendeels vocht, en wanneer je weer je normale eetpatroon aanneemt, komen de kilo’s er vaak snel weer bij. Maar, zoals eerder genoemd, kan een kuur je wél de benodigde energie en de motivatie geven om echt te gaan afvallen.

Integreer het detoxen in je leven

Af en toe een detox-kuur met sappen en smoothies of met soepen en salades zorgt ervoor dat je lichaam weer een frisse start krijgt. Je gaat je energieker voelen. We raden het niet aan om dit lange tijd achter elkaar te doen. Omdat je dan toch voedingsstoffen die je nodig hebt in je dieet gaat missen. Dit kan tot averechtse effecten leiden. Het is daarom goed om elke dag goed en gezond te eten en daar een aantal elementen van het detox dieet aan toe te voegen.

Zo help je je lichaam om de giftige stoffen uit je lichaam te houden. Dit kun je doen door te kiezen voor goede, biologische voeding en veel groenten en vezels. Daarnaast is het goed om veel zuiver water te drinken en te zorgen voor voldoende voedingsstoffen. Je kunt bijvoorbeeld elke dag ontbijten met een lekkere, groene smoothie vol met goede stoffen die je helpen bij het zuiveren van je lichaam. Zo voel je je elke dag weer fit en energiek!

Hulp nodig bij het vinden van de beste detox kuur? Bekijk het beste detox dieet van dit moment >>

Door |2018-10-15T19:54:55+00:0013, oktober , 2018|Afvallen, Populair|0 Reacties

Over de auteur:

Hoi, mijn naam is Lisette. Vanaf jongs af aan ben ik altijd erg bezig geweest met de gezondheid van mijzelf en anderen. Door de jaren heen heb ik hierdoor vele ervaringen en inzichten opgedaan die ik graag met je deel. Voor persoonlijk advies kun je altijd een bericht achterlaten.

Laat een reactie achter