Eiwitdieet

Eiwitdieet: op gezonde manier afvallen

Als je graag van een aantal overtollige kilo’s af wilt komen, is het soms lastig om te bepalen welk dieet je nu het best kunt volgen. Het internet staat vol met tips en opgestelde plannen die je allemaal zouden helpen om af te vallen. Veel van deze diëten werken echter averechts: je eet veel minder dan je lichaam van je verlangt, waardoor je vaak hongerig bent en neigingen tot vreetbuien moet onderdrukken.

Vaak zie je hierbij snel resultaat, maar komen de kilo’s er ook heel snel weer bij aan. Een dieet dat wél werkt is het eiwitdieet. Hierbij zal je snel zien dat je je vetmassa kwijtraakt, terwijl je nog wel een gezonde levensstijl aanhoudt en tussendoor weinig trek zult hebben in snacks en lekkernijen. Wat is het eiwitdieet precies, hoe werkt het en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat is een eiwitdieet?

Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het er bij een eiwitdieet om dat je veel eiwitten binnenkrijgt. De eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, zijn hierbij de voornaamste bron waar je je energie uithaalt. Dit doe je door producten met eiwitten van hoge kwaliteit te consumeren, in combinatie met minder koolhydraten en voornamelijk goede, gezonde vetten.

Voorbeelden van eiwitdiëten zijn onder andere het Dukan Dieet en het Dokter Frank dieet. Zo zijn er nog talloze andere diëten die gebruik maken van eiwitrijke voeding, maar helaas zijn ze niet allemaal even geschikt om af te vallen. Sommige diëten werken niet, waardoor de kilo’s er zo weer aan zitten en andere laten je grote sommen geld betalen om een beetje resultaat te zien. Gelukkig zijn er ook eiwitdiëten die wél werken. Je moet hierbij begrijpen dat het niet gaat om zo veel mogelijk eiwitten te eten, maar om eiwitten van de beste kwaliteit binnen te krijgen.

Wat eiwitten doen met je lichaam

Om te begrijpen waarom het eten van eiwitrijk voedsel goed voor je is, is het eerst van belang om te kijken naar de werking van eiwitten in je lichaam. Eiwitten zijn naast koolhydraten en vetten een van de drie macronutriënten die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

De drie voedselgroepen zorgen voor de opbouw van je lichaam, de werking van alle processen en dienen als bron van energie om de dag goed door te komen. Eiwitten zijn opgebouwd uit een reeks aminozuren, die hierbij dienen als een soort bouwstenen.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van 80 verschillende aminozuren. Twintig hiervan worden standaard al in je lichaam aangemaakt, de overige aminozuren moet je binnenkrijgen via je voeding. Deze noemen we essentiële aminozuren. Doordat eiwitten zijn opgebouwd uit een complexe reeks aan aminozuren, dienen ze als een uitstekende bouwstof voor de cellen, spieren en het DNA in je lichaam.

Wanneer je voedsel met eiwitten consumeert, kunnen deze in je maag en darmen worden afgebroken tot losse aminozuren. Deze kunnen vervolgens door je lichaam getransporteerd worden om beschadigde cellen te herstellen of je spieren te verstevigen.

Eiwitdieet-noot

Waarom een eiwitdieet?

Zoals eerder al vermeld, kun je je dagelijkse energie dus uit drie verschillende voedingsgroepen halen: koolhydraten, vetten en eiwitten. Vaak worden koolhydraten gezien als de belangrijkste energiebron voor je lichaam, maar het probleem hiervan is dat het eten van koolhydraten zorgt voor snelle stijgingen en dalingen in je bloedsuikerspiegel.

Wanneer je veel brood, rijst en pasta eet, zal er snel veel glucose in je bloed terechtkomen, waardoor je lichaam hard moet werken om dit allemaal af te breken. Om glucose af te breken, moet er namelijk insuline worden aangemaakt in je lichaam. Wanneer je steeds een hoge concentratie insuline in je bloed hebt, wordt het hormoon HSL, dat je nodig hebt om je lichaamsvet te verbranden, geblokkeerd.

Eiwitdieet

Hierdoor gaat de vetverbranding langzamer. Wanneer je je energie uit eiwitten en gezonde vetten haalt, zoals je bij het eiwitdieet doet, zal de bloedsuikerspiegel een stuk langzamer stijgen. Hierdoor hoeft je lichaam niet zo hard te werken om de glucose uit je bloed af te breken, waardoor je vetmassa wordt verbrand.

Hierdoor zal je afvallen, zonder dat je hiervoor veel hoeft te sporten. Voor je lichaam is het verbranden van eiwitten echter wel een uitdaging, waardoor dit meer energie kost. Het resultaat is dat je lichaam meer energie verbruikt om je eten af te breken.

Deze energie wordt deels uit je vetmassa gehaald, waardoor je de kilo’s dus gemakkelijker kwijt kunt raken. Een ander belangrijk aspect van het eiwitdieet is het feit dat je door eiwitten sneller en langer een vol gevoel houdt dan wanneer je veel koolhydraatrijke producten eet.

Dit komt doordat het lichaam meer moeite heeft met het verteren van eiwitten. Het kost daarom niet alleen meer energie dan het verbranden van koolhydraten, maar het duurt ook langer.

Al deze tijd zit er dus nog onverteerd voedsel in je lichaam, waardoor je je langer verzadigd voelt en je minder de neiging krijgt om tussendoor te gaan snacken. Bij het eiwitdieet wordt er dus meer energie uit je vetmassa gehaald, terwijl je minder calorieën nodig hebt om je vol en verzadigd te voelen.

Het resultaat is dat je op een gezonde en prettige manier afvalt, zonder dat je hier een hongergevoel of neigingen naar eetbuien bij hoeft te hebben. Daarnaast helpen de eiwitten ook nog bij de opbouw en het herstel van je spieren, zodat je door het dieet niet verslapt. Iets om op te letten is dat je je bij het eiwitdieet niet blind hoeft te staren op de weegschaal, om vervolgens gefrustreerd te raken dat het verliezen van gewicht te langzaam gaat.

Het is namelijk zo dat je bij het eiwitdieet vet verbrandt en spieren opbouwt. Spieren hebben meer massa dan vet, waardoor het dus lijkt alsof je zwaarder bent. Het beste resultaat zie je na verloop van tijd terug in de spiegel, wanneer je er slanker en fitter uitziet.

Wanneer je het eiwitdieet kunt gaan volgen

Als je de volgende kenmerken bij jezelf herkent, is het slim om te gaan overwegen om een eiwitdieet te volgen:

  • Je hebt last van (zwaar) overgewicht
  • Je hebt vaak last van vreetbuien of “lekkere trek” tussen de maaltijden door
  • Je hebt een hoge bloeddruk
  • Je voelt je moe en futloos
  • Je zit niet lekker in je vel
  • Je wilt snel resultaten zien, zonder dat je hiervoor constant honger moet lijden
  • Je wilt je lekkere maaltijden niet constant hoeven laten staan

Door het eiwitdieet te volgen, zal je niet alleen snel resultaat zien zonder dat je hierbij honger hoeft te lijden, maar je zal ook lekker in je vel gaan zitten en je fitter voelen. Met de juiste recepten en de goede bronnen van hoogwaardige eiwitten, hoef je de lekkere maaltijden niet meer te laten staan en kun je toch tot twee kilo per week kwijtraken.

Waar vind je eiwitten?

Eiwitten die je helpen om je lichaam te herstellen en je vetmassa te verbranden, krijg je binnen via de juiste voeding. Het is hierbij van belang dat je eiwitten van zo hoog mogelijke kwaliteit kiest. Hoe hoger de kwaliteit namelijk is, hoe beter de processen in je lichaam kunnen verlopen en hoe gemakkelijker het afvallen gaat.

Hoogwaardige eiwitten kun je herkennen aan de hoeveelheid verschillende aminozuren die erin zitten. Over het algemeen kunnen we ervan uitgaan dat hoe meer aminozuren een eiwit bevat, hoe hoger de kwaliteit ervan is. Eiwitten vind je in de volgende voedingsmiddelen:

Vissen
De meeste hoogwaardige eiwitten vind je in vis. Alle soorten vissen bevatten tussen de 6 en 18 procent complexe eiwitten die vol zitten met essentiële aminozuren. Daarnaast bevat vette vis, zoals zalm, tonijn, tong, haring en makreel allerlei gezonde vetten die je lichaam nodig heeft. Vis is dus een uitstekende toevoeging aan een eiwitdieet, waarbij wilde vis nog beter en voedzamer is dan gekweekte vis.

Eieren
Ook eieren zitten, zoals de naam al zegt, vol met eiwitten die goed zijn voor je lichaam. We kennen allemaal de kippeneieren uit de supermarkt, maar ook kwartel-, eenden-, ganzen-, struisvogel- en visseneieren (kaviaar) zijn geschikt voor een eiwitdieet. In het eigeel zit echter wel veel cholesterol, dus er wordt aangeraden om hier niet te veel van te eten.

Zuivel
In zuivel vind je veel melkeiwitten, zoals wei en caseïne. Daarnaast bevat het echter ook veel verzadigde melkvetten, dus het is nog onduidelijk of zuivelproducten echt goed zijn om af te vallen. Het beste kun je kiezen voor magere producten, zoals magere (Griekse) yoghurt, magere kwark, karnemelk en magere kaas. Ook kun je ervoor kiezen om eiwitshakes te nemen die alleen de eiwitten uit melk bevatten en niet de vetten of koolhydraten.

Schelp- en schaaldieren en vlees
Ook schelp- en schaaldieren, zoals mosselen, kokkels en oesters en vleesproducten zoals kip, kalkoen rund en varkensvlees zitten boordevol hoogwaardige eiwitten. Het nadeel van deze producten is echter dat ze ook veel vet kunnen bevatten. Je kunt het best niet al te vaak schelp- en schaaldieren eten, omdat deze veel cholesterol bevatten. Ook vlees bevat over het algemeen veel ongezonde, verzadigde vetten, voornamelijk bij bewerkte producten zoals hamburgers, worsten en gehakt. Je kunt daarom het best kiezen voor een stukje onbewerkt, mager vlees als een toevoeging voor je eiwitdieet.

Groenten, noten en paddenstoelen
Eiwitten van minder hoge kwaliteit vind je in plantaardige voedingsmiddelen. Enkele eiwitrijke groenten zijn onder andere peulvruchten, maïs en bonen. De meest bekende boon die dient als vleesvervanger is de sojaboon. Deze is verwerkt in onder andere tofu, tempeh en allerlei groenteburgers. Noten, zoals kastanjes, pinda’s en hazelnoten bevatten ook veel eiwitten, maar daarnaast vaak ook veel vetten.

Dit zijn echter wel gezonde, onverzadigde vetten, maar toch wordt aangeraden om niet meer dan een handje nootjes per dag te eten. Naast groenten en noten, kun je je eiwitten ook halen uit zaden zoals zonnebloempitten, sesam en pijnboompitten; paddenstoelen zoals champignons, en granen zoals boekweit en quinoa. De eiwitten in al deze producten zijn echter niet zo hoogwaardig als die uit vlees of vis.

Nadelen eiwitdieet en is het gevaarlijk gevaarlijk?

  • Relatief dure voedingsmiddelen. Koolhydraatrijke producten zijn voordeliger.
  • Blijvend gewichtsverlies niet gegarandeerd om je je voedingsschema weer aanpast naderhand.
  • Eenzijdig dieet
  • Bij professionele begeleiding hoge kosten

Bij het volgen het dieet treden er normaal gesproken geen complicaties op. Een eiwitdieet is het aanpassen van je dagelijkse eetpatronen. Wijk niet af van de adviezen die je krijgt. Deze zijn opgesteld door specialisten die onderzoek hebben gedaan naar de gevolgen.

Beste eiwitdieet

Heb je ook zo’n moeite om het juiste te vinden?

Er zijn zoveel verschillende varianten op de markt. De een werkt beduidend beter dan de andere. Wanneer wij de populariteit  van de verschillende diëten naast elkaar leggen, dan valt één in positieve zin op: FitChef.

In twee jaar tijd zijn inmiddels bijna 30.000 exemplaren verkocht. Het boek heeft tijden bij de best verkochte boeken op Bol.com gestaan. Niet gek toch?

Wanneer we Fitchef vergelijken met andere eiwitdiëten, dan stemt de prijs ons ook tevreden.

Wil je ook gebruikmaken van de speciale Fitchef actie?

Ontvang deze week beide FitChef uitgaven voor scherpste prijs >> 

Door |2018-09-18T21:25:25+00:0010, september , 2018|Afvallen|0 Reacties

Over de auteur:

Hoi, mijn naam is Lisette. Vanaf jongs af aan ben ik altijd erg bezig geweest met de gezondheid van mijzelf en anderen. Door de jaren heen heb ik hierdoor vele ervaringen en inzichten opgedaan die ik graag met je deel. Voor persoonlijk advies kun je altijd een bericht achterlaten.

Laat een reactie achter