Het Sonja Bakker dieet: is het gezond?

//, Populair/Het Sonja Bakker dieet: is het gezond?

Het Sonja Bakker dieet: is het gezond?

Het is misschien wel de meest bekende en meest besproken dieetmethode van Nederland: het Sonja Bakker dieet. ‘Sonjabakkeren’ is niet voor niets een veelgebruikt werkwoord geworden in de laatste tien jaar. Inmiddels is het dieet al over zijn grote piek van populariteit heen, maar nog steeds wordt het regelmatig toegepast door mensen die willen afvallen en een strakker lichaam willen krijgen.

Maar wat is het Sonja Bakker dieet nu precies, en hoe werkt het? Wat zijn de voor- en nadelen? En is het een effectieve methode om op lange termijn gewicht kwijt te raken? In dit artikel leggen we de precieze werking van de afvalmethode uit en geven we antwoord op deze vragen, zodat je snel een duidelijk beeld kan krijgen van wat het dieet precies inhoudt. Aan de hand hiervan kun je bepalen of het dieet iets voor jou is en of je het uiteindelijk wel of niet wilt gaan volgen.

Sonja bakker dieet

Wie is Sonja Bakker?

Sonja Bakker is een Nederlandse dieetgoeroe, die sinds 2005 veel wordt besproken in Nederland. In dit jaar bracht ze haar eerste dieetboek uit, met de naam Bereik je ideale gewicht!. In dit boek stonden eetschema’s voor verschillende weken beschreven die mensen zouden helpen bij het afvallen. Daarnaast werden afvaltips, adviezen en boodschappenlijstjes gegeven om mensen te steunen bij het dieet.

Dit boek werd een bestseller, en sindsdien is Bakker actief geworden bij verschillende dieetprogramma’s op televisie, als columnschrijfster voor verschillende kranten, en bracht ze onder meer een tweede dieetboek uit met de naam Bereik én behoud je ideale gewicht. Daarnaast stelde ze een online programma op om mensen te helpen bij het afvallen.

Sinds 2009 is de populariteit van het dieet al afgenomen, maar Sonja Bakker is nog wel actief met het schrijven van boeken en met haar online afvalprogramma. Ze verdiept zich nog steeds in haar oude materiaal en verstuurt nieuwsbrieven met tips en adviezen naar mensen die het dieet ondanks de gekelderde populariteit nog volgen of willen gaan volgen.

Wat is het Sonja Bakker dieet?

Het Sonja Bakker dieet is gebaseerd op het idee om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk kilo’s te verliezen. Dit wordt bereikt door een maximaal aantal calorieën dat je per dag mag binnenkrijgen, vast te stellen. Zo zijn er allerlei eetschema’s opgesteld voor mannen en vrouwen, die je elke dag kunt volgen om zo tot de vastgestelde hoeveelheid calorieën te komen.

Voor vrouwen ligt de grens elke dag op 1000 tot 1200 calorieën, voor mannen is dit 1300 calorieën. Ter vergelijking: als richtlijn heeft een vrouw dagelijks zo’n 2000 calorieën nodig, en een man ongeveer 2500.

Het aantal calorieën dat je met dit dieet binnenkrijgt, is dus aanzienlijk lager. Het dieet wordt daarom ook wel gezien als een crashdieet.
Zelf ziet Sonja Bakker haar afvalmethode echter niet als een dieet, maar als een leefpatroon.

Ze stelt dat je nog steeds alles mag eten wat je wilt, alleen dan in beperkte hoeveelheden. Met haar negen verschillende weekmenu’s, recepten en adviezen geeft ze mensen die willen afvallen de ruimte om nog steeds met hun voeding te kunnen variëren.

Maak voordelig kennis met het Sonja Bakker dieet >>

Sonja bakker dieet

Voor wie is het Sonja Bakker dieet?

Zoals Sonja Bakker zelf beschrijft in haar eerste boek Bereik je ideale gewicht!, is het Sonja Bakker dieet geschikt voor alle volwassen mannen en vrouwen die graag gewicht wil verliezen. Daarnaast heeft ze ook nog een boek geschreven die kinderen en tieners met overgewicht kan helpen bij het afvallen. Dit boek heeft de titel Bereik je ideale gewicht voor kinderen én tieners.

Sonja bakker dieet

Hoe werkt het Sonja Bakker dieet?

Zoals hierboven genoemd, wordt er bij het Sonja Bakker dieet gebruik gemaakt van een vaste calorierestrictie. Door je verstand op nul te zetten en de opgestelde eetschema’s te volgen, zal je deze hoeveelheid calorieën binnenkrijgen, en meer niet.

Hierdoor krijgt je lichaam een tekort aan calorieën. De energie die het normaal gesproken uit de voeding haalt om de organen te laten functioneren en je de dagelijkse taken te laten uitvoeren, kan nu niet meer volledig uit de voedsel gehaald worden. Hiervoor krijg je immers te weinig eten binnen.

Hierdoor wordt je vetvoorraad aangesproken: je lichaam gaat energie uit je vetweefsel halen om alsnog goed te kunnen functioneren. Je zal dus vet gaan verbranden, wat ervoor zorgt dat je dus op den duur zal afvallen. Naast het volgen van de dieetschema’s, stelt Sonja ook dat je elke dag twee liter water binnen moet krijgen en minstens een half uur moet bewegen, om nog sneller vet te verbranden en zo tot de beste resultaten te komen.

Eetschema’s bij het Sonja Bakker dieet

Een weekschema van het Sonja Bakker dieet bestaat uit zeven dagschema’s met drie caloriearme hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en diner) en drie tussendoortjes. Deze schema’s zijn van tevoren al voor je samengesteld, zodat je hier niet al te veel bij na hoeft te denken: je hoeft alleen te zorgen dat de boodschappen in huis komen en dat de gerechten op de bepaalde momenten worden bereid zoals omschreven.

De boodschappenlijstjes worden ook al voor je samengesteld op basis van het weekschema, zodat je in één keer gemakkelijk al je inkopen kunt doen. Veel gebruikte producten bij de eetschema’s zijn onder andere groenten, fruit, rauwkost, crackers en beschuit. Lust je een bepaald product niet, dan vervang je dat voor een soortgelijk alternatief.

Een voorbeeld van een dagschema voor een vrouw ziet er zo uit:

  • Ontbijt: twee crackers met halvarine, één met appelstroop en één met belegen 30+ kaas
  • Tussendoor: een sinaasappel
  • Lunch: één sneetje volkorenbrood met halvarine en achterham, één cracker met halvarine en appelstroop
  • Tussendoor: een schaaltje magere yoghurt met 0% vet, een appel
  • Diner: 225 gram spaghetti met groenten, kruiden, 75 gram rundergehakt, twee opscheplepels pastasaus en een schaaltje rauwkost
  • Tussendoor: een peer

Sonja Bakker dieet recepten

De recepten uit het Sonja Bakker dieet zijn samengesteld met normale producten die je in de supermarkt kan kopen: je hoeft dus geen speciale pakketten of supplementen aan te schaffen om dit dieet te kunnen volgen. De recepten zijn zeer gevarieerd, waardoor het dieet niet snel zal vervelen.

Enkele recepten die bijvoorbeeld al op de website van Sonja Bakker te vinden zijn, zijn een bietensalade met ossenhaas en pepersaus, een Mexicaanse bonenschotel en Gazpacho- een koude Spaanse soep met veel verse groente. Daarnaast toont ze aan dat gezonde recepten niet altijd saai hoeven te zijn.

Zo heeft ze bijvoorbeeld ook een recept voor snel te bereiden appelgebakjes, met een basis van bladerdeeg. De recepten zijn voor jezelf te bereiden, maar ze zijn ook gemakkelijk aan te passen op je levensstijl.

Heb je bijvoorbeeld een groter gezin, dan kan het recept dat je gaat klaarmaken gemakkelijk uitgebreid worden voor meerdere personen. Ingrediënten die je niet lust, kunnen eenvoudig worden weggelaten en vervangen door een alternatief met vergelijkbare voedingswaarden.

Sonja bakker dieet

Wat zijn de voordelen van het Sonja Bakker dieet?

De voordelen van het volgen van het Sonja Bakker dieet zijn als volgt:

  • Het dieet is gemakkelijk uit te voeren: je hebt duidelijke handvaten door middel van de eetschema’s, die je alleen maar hoeft op te volgen om resultaat te bereiken. Je hoeft dus zelf niet veel na te denken en wordt gedurende de gehele dieetperiode ruimschoots begeleid tijdens je kook- en eetmomenten.
  • De recepten van het Sonja Bakker dieet bestaan uit normale ingrediënten. Je hoeft dus geen speciale producten aan te schaffen om het dieet te kunnen volgen, zoals bij andere afvalmethodes met behulp van dure pakketten en supplementen het geval kan zijn. Doordat je aan het begin van de week al precies weet wat je nodig gaat hebben, kun je aan de hand van het opgestelde boodschappenlijstje voor de hele week al inkopen doen in de supermarkt, zonder dat je hier al te veel bij na hoeft te denken.
  • Het eten dat je binnenkrijgt is gevarieerd, waardoor het dieet niet snel gaat vervelen. Er wordt een breed aanbod aan recepten gegeven, zodat echt iedere dag anders is. Daarnaast staat er in het weekend altijd iets lekkers op het menu. Deze twee aspecten suggereren dat diëten echt niet saai en vies hoeft te zijn, maar het kan je juist inzichten geven door te experimenteren met leuke recepten. Daarnaast weet je elke dag precies waar je aan toe bent, wat rust kan bieden.
  • Doordat de dag is opgebouwd uit zes eetmomenten, zal je geen lange periodes met honger hoeven te overbruggen. Hierdoor zal het dieet gemakkelijker te volgen zijn dan wanneer je bijvoorbeeld maar drie eetmomenten zou hebben. Volgens Sonja zijn de schema’s ook zo samengesteld dat je gedurende de dag geen suikerdip zal krijgen en dus voldoende energie blijft houden, ondanks de lage hoeveelheid calorieën die je op een dag binnenkrijgt.
  • Gebruikers stellen dat je bij het Sonja Bakker dieet gemakkelijk gewicht kwijtraakt, dat er ook niet snel weer aankomt

Wat zijn de nadelen van het Sonja Bakker dieet?

Er is veel kritiek geweest rondom het Sonja Bakker dieet. We zetten de nadelen hieronder voor je op een rij.

  • Bij dit dieet heb je een hoge kans op het jojo-effect. Doordat je lichaam zo weinig calorieën binnenkrijgt, gaat het over op een soort spaarstand om niet in één keer al je vet te verbranden. Hierdoor wordt je stofwisseling vertraagd en zal het afvallen steeds langzamer gaan. Wanneer je vervolgens weer normaal gaat eten, zal je lichaam zich hier niet direct op kunnen aanpassen. Hierdoor vliegen de kilo’s er dus gemakkelijk weer aan: het jojo-effect.
  • De afvalmethode van Sonja Bakker is niet gebaseerd op wetenschappelijke theorieën. Ze zou de recepten en adviezen hebben gebaseerd op allerlei verschillende diëten en op eigen ervaringen. Hierdoor is het een soort mengeling geworden met puntjes waarvan onder andere het Voedingscentrum twijfelt aan de waarheid ervan. Daarnaast zijn eigen ervaringen natuurlijk nooit een goede onderbouwing voor een dieet: ieder mens zit anders in elkaar en zal dus anders op bepaalde veranderingen in het eetpatroon reageren.
  • Er wordt bij het dieet gefocust op het nuttigen van vetarm voedsel, terwijl het allang bewezen is dat je lichaam bepaalde vetten nodig heeft. Natuurlijk, vet bevat meer calorieën dan koolhydraten en eiwitten, maar dit betekent niet dat het zo veel mogelijk vermeden moet worden. Vetten zorgen namelijk juist voor een verzadigd gevoel, waardoor je gedurende de dag minder honger zal krijgen. Daarnaast profiteert je lichaam van gezonde vetten die bijvoorbeeld in vis, noten en avocado’s zitten: deze vetten verlagen de kans op hart- en vaatziekten en zorgen voor een lagere bloedsuikerspiegel.
  • In haar boeken maakt Sonja Bakker vaak gebruik van dure merkproducten, die het dieet voor mensen erg duur maken om het goed te kunnen volgen. Dit terwijl er ook allerlei goedkopere alternatieven op de markt zijn, die net zo goed kunnen helpen bij het afvallen.
  • Doordat je bij het dieet alleen maar eetschema’s hoeft te volgen zonder hier zelf over na te denken, zal je jezelf geen gezond leefpatroon aanleren. Wanneer je stopt met de schema’s, zal je dus niet uit jezelf weten hoe je op lange termijn een gezond gewicht kan behouden. Dit betekent dat je gedurende lange tijd aan de schema’s van Sonja Bakker ‘vast’ zal blijven zitten en de kans op terugval groot is wanneer je besluit te stoppen met de schema’s.
  • Volgens het Voedingscentrum kun je bij het volgen van het dieet een tekort aan bepaalde voedingsstoffen krijgen, bijvoorbeeld vezels. Dit komt omdat er tijdens het dieet onder andere veel minder brood wordt gegeten dan wordt aangeraden, maar op sommige dagen enkel beschuiten en crackers. Hiermee krijg je veel minder vezels binnen, wat kan leiden tot verstopping. Op deze manier kun je ook tekorten krijgen aan bepaalde vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
  • Het Sonja Bakker dieet voor kinderen en tieners vormt geen gezond eetpatroon. Kinderen met overgewicht moeten niet worden beperkt tot het eten van een bepaald aantal calorieën en het uitsluiten van belangrijke voedingsmiddelen zoals brood, omdat dit hun groei kan verstoren. In plaats daarvan kunnen ze beter wat meer gaan bewegen en minder snoep, snacks en frisdrank consumeren.
  • Doordat het Sonja Bakker dieet uit veel vaste eetmomenten bestaat, kan het lastig zijn om te volgen voor mensen die een onregelmatig leven leiden en veel buiten de deur moeten zijn.

Het Sonja Bakker dieet: wel of niet volgen?

Ondanks de immense populariteit rondom het Sonja Bakker dieet, heeft de afvalmethode dus ook veel kritiek gekregen. Op het eerste gezicht lijkt het een prima dieet om te volgen: het is gemakkelijk omdat je elke week een gevarieerd schema krijgt waar precies instaat wanneer je wat moet eten en hoeveel je hiervan moet eten.

Zo weet je precies waar je aan toe bent, en kun je van tevoren al eenvoudig je boodschappen doen. Daarnaast melden vele gebruikers dat de afvalmethode effectief is en dat je er snel gewicht mee verliest. De kilo’s die je kwijtraakt, zouden er ook gemakkelijk vanaf blijven.

Aan de andere kant blijkt dat het dieet van Sonja bakker juist niet zorgt voor goede resultaten op lange termijn: wanneer je ervan af stapt, zal blijken dat je zo aan het handje bent meegenomen bij het volgen van de schema’s, dat je zelf weinig hebt geleerd over het volgen van een gezonde levensstijl. Hierdoor kun je gemakkelijk terugvallen in oude gewoontes.

Daarnaast zorgt de lage hoeveelheid calorieën die je per dag binnenkrijgt bij het dieet ervoor dat je je oude gewicht heel snel weer bereikt door het zogeheten jojo-effect. Dit is echter niet het enige kritiek op het Sonja Bakker dieet: ook zal je te weinig van bepaalde voedingsstoffen binnenkrijgen, die je lichaam eigenlijk nodig heeft om goed te functioneren.

Om effectief af te vallen, raden we dus aan om jezelf een gezond eet- en leefpatroon aan te leren.

Dit kun je doen door ten eerste meer te gaan bewegen. Daarnaast is het belangrijk om je te verdiepen in gezonde voeding: wat is belangrijk voor je lichaam en welke producten kun je beter weglaten? Wanneer je deze basis hebt en zorgt dat je voldoende blijft eten, zal je wellicht wat langzamer gewicht kwijtraken, maar dit gewicht zal er wel permanent af blijven.

Het ontwikkelen van een gezonde levensstijl is dus waarschijnlijk een betere manier om van je overgewicht af te komen dan het volgen van het Sonja Bakker dieet. Wanneer je het echter fijn vindt om grondig te worden begeleid bij het uitvoeren van je eetschema’s en er niet te veel zelf over hoeft na te denken, kun je ervoor kiezen om het Sonja Bakker dieet te volgen.

Iedere persoon is anders, dus zullen voor iedereen ook andere dieetmethodes effectief zijn. Probeer het dieet eens uit om te kijken of het voor jou werkt of niet. De aanschaf kosten zijn in vergelijking met andere diëten erg laag.

Maak voordelig kennis met het Sonja Bakker dieet >>

Door |2018-09-15T15:58:53+00:0015, september , 2018|Afvallen, Populair|0 Reacties

Over de auteur:

Hoi, mijn naam is Lisette. Vanaf jongs af aan ben ik altijd erg bezig geweest met de gezondheid van mijzelf en anderen. Door de jaren heen heb ik hierdoor vele ervaringen en inzichten opgedaan die ik graag met je deel. Voor persoonlijk advies kun je altijd een bericht achterlaten.

Laat een reactie achter