Waarom is wandelen gezond?

///Waarom is wandelen gezond?

Waarom is wandelen gezond?

Een rit in de auto, een lange werkdag op het kantoor, en dan weer in de auto terug. Je bent je hier misschien niet van bewust, maar door de meeste mensen wordt een groot deel van de dag zittend doorgebracht. Dit is nadelig wanneer je een gezonde levensstijl wilt aanhouden, of wanneer je gewicht wilt verliezen.

Als je thuiskomt na zon lange dag zittend werken, ben je vaak moe en heb je geen zin meer in sporten. Je wilt het liefst gewoon op de bank neerploffen, om ook de avond zittend door te brengen. Maar sporten hoeft niet inspannend te zijn.

Door elke dag minimaal een half uur te wandelen, neemt je gezondheid met sprongen toe, en zal je ook merken dat je gewicht kwijtraakt. Maar waarom is wandelen nu precies zo gezond, en hoe begin je? In dit artikel leggen we het uit, en geven we je tips voor een goede wandeling.

Redenen waarom wandelen goed is voor je lichaam en gezondheid

1.Verlies gewicht

Wil je gewicht verliezen, maar heb je na lange werkdagen geen energie meer om te gaan fitnessen? Dan is het aan te raden om een ontspannen wandeling te maken. Wanneer je in een goed tempo doorstapt, verbrand je ongeveer 240 kilocalorie├źn per uur. Dit is te vergelijken met een klein ontbijt.

Het is natuurlijk niet voldoende om je streefgewicht te behalen; daarvoor zal je ook een goed eetpatroon moeten aanhouden en is het handig om wat intensiever te gaan sporten. Maar door elke dag even te wandelen, verbrand je wel op een rustige manier onderhuids vet, zonder je spieren al te veel te belasten.

Wanneer je bijvoorbeeld gaat hardlopen, wordt je energie uit je suikerreserves gehaald, waarbij sporten voor een langere tijd, zoals wandelen, je vetreserves meer zullen aanspreken. Op lange termijn zal je zeker een positief effect zien op je figuur. Alle beetjes helpen!

2.Sterkere spieren en botten

Door regelmatig te wandelen, verstevig je je spieren en botten. Je kunt er zelfs extra botmassa mee opbouwen! Hiermee verlaag je de kans op botontkalking, wat inhoudt dat je botten op latere leeftijd broos worden en snel breken. Daarnaast helpt wandelen je om op latere leeftijd minder last van je gewrichten te krijgen. Tussen je botten zit namelijk een elastisch laagje weefsel, het kraakbeen.

Wanneer je weinig beweegt, wordt dit laagje dunner, waardoor je botten dichter tegen elkaar aan komen te zitten. Oudere mensen kunnen hierdoor dus last krijgen van de wrijving tussen twee botten. Door te wandelen houd je het kraakbeen stevig, waardoor je gewrichten soepeler zullen blijven bewegen. Op latere leeftijd houd je dus veel voordelen aan het wandelen over.

3.Gezondere luchtwegen

Door te wandelen, train je ook je uithoudingsvermogen. Je longen moeten harder werken om zuurstof op te nemen, dat vervolgens door het lichaam verspreid wordt. Wat ook heel belangrijk is, is het feit dat je in de buitenlucht lekker frisse lucht in je longen krijgt. Door de hele tijd binnen te zitten, adem je de hele tijd dezelfde lucht in, wat niet echt gezond is. Door nieuwe lucht in te ademen, kun je je longen zuiveren. Goede plekken om te gaan wandelen zijn bijvoorbeeld in het bos, langs het strand of op het platteland. Door diep in en uit te ademen, vergroot je je longcapaciteit, waardoor de zuurstof beter opgenomen kan worden. Bovendien verbeter je door te wandelen ook de spieren die het ademen ondersteunen. Zo leer je steeds beter om goed diep in- en uit te ademen.

4.Goed voor je hart en bloedvaten

Wanneer je beweegt, kost het je hart meer moeite om het bloed door je lichaam te pompen. Door dit te trainen, zal je hartspier steeds sterker worden, waardoor het steeds minder moeite gaat kosten. Het bloed zal dan gemakkelijker door je lichaam worden verspreid, waardoor je bloeddruk omlaag gaat en het gehalte aan cholesterol in je bloedvaten wordt verminderd.

Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk af. En daar komt ook nog bij dat het bloed beter langs je maag en darmen wordt verspreid, waardoor de spijsvertering meer zal worden bevorderd. Je eten wordt dus beter verteerd, waardoor je stoelgang wordt gestimuleerd.

5.Goed voor je hersenen

Natuurlijk moet de mentale gezondheid ook niet vergeten worden. In een leven vol stress is het heel belangrijk om af en toe je hoofd leeg te kunnen maken. Door te bewegen wordt het stofje endorfine aangemaakt, wat ervoor zorgt dat je je rustig voelt en lekker in je vel zit. Wandelen helpt je daarom om je minder gestrest te voelen, en om s nachts beter te slapen.

Bovendien wordt je geest op een positieve manier gestimuleerd tijdens het wandelen. Dit komt door de aanmaak van nieuwe hersencellen, en de communicatie tussen die cellen. Zo houd je je brein door het wandelen jong en gezond.

6.Verlaag het risico op borstkanker

Uit een onderzoek in Cancer Epidemology, Biomarkers & Prevention is gebleken dat je als vrouw, door elke week 2,5 uur te gaan wandelen, het risico op borstkanker kunt verlagen.

Door te bewegen wordt het hormoon oestrogeen namelijk op een andere manier afgebroken, en door de vermindering van het vetweefsel wordt er minder oestrogeen in het lichaam afgegeven. Hierdoor kan het risico op borstkanker met maar liefst 42% worden verlaagd.

Tips voor het wandelen

Heb je eenmaal je wandelschema, dan is het eigenlijk heel eenvoudig. Gewoon de deur uit, en lopen maar! Hier zijn nog wat tips die je kunnen helpen om het meest uit je wandeling te halen:

Samen wandelen met iemand anders maakt het bewegen leuk en gezellig. Let er echter wel op dat je je niet aanpast aan het tempo van de ander. Loopt de ander sneller, geef dan aan dat jij dit niet aankunt. Bepaal je eigen tempo, en houd je hieraan.


Wanneer je een blessure hebt opgelopen, is het beter om het wandelen een dagje over te slaan, totdat je voelt dat het weer kan. Luisteren naar je lichaam is erg belangrijk.


Ga je echt een stevige wandeling aan, dan is het belangrijk om hiervoor goed voedsel mee te nemen. Zorg dat je van tevoren genoeg gegeten hebt, maar niet zo veel dat je maag propvol zit. Koolhydraatrijk voedsel geeft je energie bij het wandelen, maar neem liever geen vette producten. Ook tijdens het wandelen is het voordelig om koolhydraatrijke tussendoortjes te nemen, zoals een energiereep of een appel.


Drink voldoende tijdens het wandelen. Vooral als het warm weer is, verlies je veel vocht. Wanneer je dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat met drinken. Probeer tijdens het lopen elk kwartier een beetje vocht binnen te krijgen.


Voorkom blaren door goed passende, ingelopen wandelschoenen te dragen. Je loopt je schoenen in door steeds een klein stukje erop te lopen. Draag verder sokken zonder naad, om wrijving te voorkomen.


Advies

Wandelen biedt dus allerlei voordelen voor je lichaam en geest. Het versterkt je hart, longen, spieren en botten, en het helpt je te ontspannen en je relaxed te voelen. Daarnaast kun je wandelen ook gebruiken als basis om af te vallen. Loop dus elke dag een half uurtje en na een tijdje zal je al merken dat je gezondheid vooruit gaat en dat je een stuk beter in je vel zit. Let er wel op dat je niet te hard van stapel loopt, en bouw het wandelen rustig op met behulp van een schema dat goed bij je past. Verbeter je gezondheid, en ga wandelen!

Door | 2018-03-21T21:35:27+00:00 10, januari , 2017|Beweging|0 Reacties

Over de auteur:

Hoi, mijn naam is Lisette. Vanaf jongs af aan ben ik altijd erg bezig geweest met de gezondheid van mijzelf en anderen. Door de jaren heen heb ik hierdoor vele ervaringen en inzichten opgedaan die ik graag met je deel. Voor persoonlijk advies kun je altijd een bericht achterlaten.

Laat een reactie achter